به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري حوزه هنري ، هشتمين نشست از سلسله نشست هاي يزدشناسي با موضوع " هنر متعالي در يزد" برگزار شد.

به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري حوزه هنري ، هشتمين نشست از سلسله نشست هاي يزدشناسي با موضوع " هنر متعالي در يزد" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، سلسله نشست هاي يزدشناسي در ايستگاه هشتم خود علاقمندان به فرهنگ، تاريخ و هنر را، در سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان، گرد هم آورد تا از هنر و جايگاه آن در يزد سخن بگويند و به بيان پيشينه و مباني هنر بپردازند.

در ابتداي اين مراسم مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در سخناني ضمن خير مقدم، به تبيين و معرفي نشست يزدشناسي پرداخت. محمد رضا ملك ثابت هدف از برگزاري نشست هاي يزدشناسي را بيان پيشينه و تاريخ درخشان يزد و انتقال مفاهيم و دستاوردهاي نياكان به نسل جوان دانست و از حاميان نشست هاي يزدشناسي تشكر كرد. وي با تشريح هنر متعالي افزود: هنر بايد زمينه ساز رشد و تعالي انسان باشد و روح انسان را لطیف کند تا زمینه پذیرش خوبی ها را در درون فرد فراهم کند. رئيس سازمان اسناد ملي استان با اشاره به خاستگاه هنر، تصريح كرد: خاستگاه هنر، جان وروح و فطرت آدمی است و اين هنر است که با به کارگیری تمام ظرفیت هایش پیام الهی و زیباشناختی تفکر اسلامی را ترسیم می کند. ملك ثابت تلفیق هنر با تفکر پویای اسلامی را نتيجه روح متعالي بشر دانست و خاطرنشان كرد: این مهم، رسالت تمام انبیاء از آدم تا خاتم بوده است. مدرس تاريخ دانشگاه، با بيان ارزش هنر متعالي، چنين هنري را هنر فطري، ديني، متعهد و شايسته خواند و افزود: يزد و يزدي ها همواره با تاسي از اسلام و آموزه هاي ديني پرورنده هنر متعالي بوده اند كه در كنار ديانت و درايت وجوديشان نمونه هايي از هنر متعالي را به يادگار گذاشته اند كه از آن جمله مي توان به معماري اسلامي يزد اشاره و از مساجد، بناها و ابنيه تاريخي موجود در سطح استان به عنوان نمونه هايي ماندگار ياد كرد كه هنوز پس از گذشت قرن ها، فرياد تعالي هنر اسلامي را سر مي دهند.

مدير اسناد ملي استان، انقلاب اسلامي را به خاطر ماهيت فرهنگي آن عامل آميختگي دين و هنر و آشتي متدينان و هنرمندان دانست و در عين حال گفت: معدودي از هنرمندان و متدينان تلاش مي كنند از اين دايره مشترك و مبارك خارج شوند كه در اين صورت در شمار هنربندان و متحجران قرار مي گيرند.

ملك ثابت در پايان سخنانش از حوزه هنري به خاطر همكاري در برپايي اين نشست تشكر و از همراهي آقايان نيكونژاد و امامي مديران قبلي و فعلي حوزه هنري استان در برپايي نشست هشتم يزدشناسي تشكر كرد.

در ادامه مراسم دكتر شايق از چهره هاي شاخص علمي و فرهنگي استان در سخناني به تشريح تجليات معنوي هنر و تبيين هنر متعالي پرداخت. عضو هيئت علمي دانشگاه يزد، در تشريح هنر گفت: از نظر اسلام هنر، في نفسه ارزشي ندارد اما اگر با آموزه هاي ديني و الگوبرداري از اسلام و قرآن، قرين و همراه باشد موجب تعالي جامعه بشري و منعكس كننده انديشه هاي ناب قرآني خواهد شد. دكتر شايق تصريح كرد: تعالی در هنر، خود از دریچه الهی به موضوعات نگاه می کند و هنري كه برخاسته از اسلام و قرآن باشد زمينه ساز خوبي ها و زيبايي ها بوده و جلوه اي از خداجويي و خدامحوري در درون انسان ايجاد مي كند. عضو هيئت علمي دانشگاه، هنر را به مثابه آيينه اي دانست كه انعكاس دهنده افكار آدمي بوده و بر اين اساس اگر انسان، پاكدل،خداجو و اخلاق گرا باشد این نور را که از جنس حقیقت است کامل انعکاس می دهد اما اگر درون فرد ناپاک باشد بر طبق همین آلودگی ها نورحقیقی را تغییر می دهد و طبق امیال خود منعکس می کند. دكتر شايق ادامه داد: هنر تجلی نيت شخص هنرمند است و اگر فرد خود را در مجرای ولی الله اعظم قرار دهد، هنر او هم هنر متعالی می شود.

گفتني است استاد آزاده، محمدرضا شايق از چهر هاي برجسته علوم قرآني كشور بوده كه علاوه بر تدريس در دانشگاه و تاليف، داراي آثار هنري در زمينه خوشنويسي و طراحي است و در فستيوال هنر و تمدن اسلامي در كشور مالزي موفق شده در مدت چهارماه و نيم قرآن كريم را از حفظ و با خطي زيبا همراه با تذهيب هاي پيراموني به نگارش در آورد.

دكتر محمد حسين جعفري ، مدرس و عضو هيئت علمي دانشگاه يزد سخنران بعدي اين نشست علمي بود. وي در سخناني ضمن تشكر از سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان به خاطر برپايي نشست هاي يزدشناسي، به تشريح طرح و نقش در مكتب پارچه بافي يزد در دوره صفوي پرداخت. دكتر جعفري استان يزد را از شاخص ترين استان هايي دانست كه علاوه بر داشتن ويژگي هاي معماري منحصر به فرد، در عرصه هنر و خلق زيباترين شاهكارهاي هنري نيز، جايگاه ويژه اي دارد. به گفته وي يكي از اين هنرها كه قدمت آن به قبل از اسلام بر مي گردد هنر نساجي و بافندگي است. اين عضو هيئت علمي دانشگاه در سخناني مبسوط و همراه با اسلايدهاي زيبا به تبيين و تشريح هنر نساجي و پارچه بافي يزد پرداخت كه مورد توجه و تاييد شركت كنندگان قرار گرفت.

پس از اتمام سخنان دكتر جعفري، يكي از پيش كسوتان فرهنگي استان سروده اي در وصف يزد براي حضار قرائت كرد. استاد باقر دهقان در اين سروده به يزد و هنر مردمانش اشاره و از آن به نيكي ياد كرد. همچنين آقاي معلم از نويسندگان استان به قرائت يكي از داستان هاي كوتاه خود پرداخت.

استاد غلامرضا كارگر شوروكي، سخنران پاياني اين محفل علمي بود كه در سخناني به بيان جايگاه هنر اسلامي تعزيه خواني در يزد پرداخت. وي به تاريخ درخشان يزد اشاره كرد و افزود: يزد از ديرباز مركز پرستش بوده و آئين ها، مراسم، آداب و رسوم، معماري و وجود هزاران اثر تاريخي در اين سرزمين، نشانگر تمدن و فرهنگ مذهبي است. استاد كارگر تصريح كرد: شبيه خواني و تعزيه بيش از چند قرن است كه در استان يزد رواج داشته و روند اجراي آن در استان همچنان با شكوه و جلوه خاصي ادامه دارد. وي تعزيه را از هنرهاي متعالي دانست كه دميده شدن روح اسلام و تشيع در آن را رمز ماندگاري آن معرفي كرد و افزود: تعزيه به عنوان يك پديده فرهنگي اصيل و توانمند از اركان زيربنايي هنر نمايشي ايران محسوب مي شود كه در طول تاريخ، شيعيان كوشيده اند براي اداي احترام به ائمه اطهار(ع) به ويژه سالار شهيدان و ياران باوفايش و به منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، از اين شيوه ناب نمايشي بهره ببرند. وي در ادامه سخنانش به تشريح ادبيات مقتل نويسي، چاووشي خواني و ديگر هنرهاي متعالي مرتبط با حوزه تعزيه خواني پرداخت و در تصاوير و اسلايدهاي زيبا، به تبيين اين موضوعات پرداخت. استاد كارگر در پايان سخنانش از بانيان و حاميان نشست هاي يزدشناسي تشكر و برگزاري اين نشست ها را زمينه ساز رشد و تعالي علم، فرهنگ و هنر استان دانست.

پايان بخش اين نشست علمي، اهدائ جوايز به سخنرانان نشست بود.

شايان ذكر است در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي از اسناد ناريخي با محوريت هنر و همچنين تعدادي از آثار هنرمندان اين ديار به نمايش گذاشته شده بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا